Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Znaczenie selenu w naszym organizmie

Kategoria | Dieta
Znaczenie selenu w naszym organizmie

Pierwiastki życia - Selen

Dla zdrowia potrzeba człowiekowi zaledwie 0,00001g selenu. Wydawać by się mogło, że to śladowa ilość. Jednak jej brak może być przyczyną wielu dolegliwości. Bez selenu nie ma zdrowia: selen ratuje serce, przedłuża młodość, chroni przed rakiem. Jednak należy pamiętać, że przedawkowanie tego pierwiastka może również skutkować różnego rodzaju niedomaganiami.

Selen, witamina E i serce

Selen najlepiej „współpracuje” z witaminą E. Te dwa oksydanty ochraniają nasze kwasy nukleinowe przed uszkodzeniami, wzmagają odporność i tym samym zabezpieczają przed licznymi chorobami. Przede wszystkim chorobami serca, układu krążenia i naczyń krwionośnych. Dlatego najlepsze efekty uzyskuje się łącząc te dwa składniki, np. chorzy na anginę pectoris – dusznicę bolesną - którzy są wspomagani w leczeniu selenem i witaminą E, bardzo szybko dochodzą do zdrowia. W rejonach, gdzie jest zbyt mało selenu, obserwuje się więcej chorób na tle krążeniowym niż tam, gdzie jest go w glebach i roślinach wystarczająco dużo. Ale jednocześnie na terenach, gdzie jest go zbyt wiele, ludzie cierpią na nadciśnienie, złe krążenie, arteriosklerozę itp.

Selen i nowotwory

Selen, będąc antyoksydantem, zmniejsza szkodliwe utlenianie komórek i nie dopuszcza do ich deformacji, do uszkodzeń genetycznych DNA, a więc sprzyja prawidłowemu rozwojowi tkanek. Badania, przeprowadzane na osobach chorych na raka, wykazują, że mają one bardzo niski poziom selenu we krwi. Podejrzewa się więc, że pierwiastek ten nie dopuszcza do rozwoju nowotworów. A w przypadku leczenia, jego wspomaganie selenem, zmusza organizm do wytwarzania antyciał, a więc ciał odpornościowych. Podobną rolę odgrywa witamina E. Odporność na infekcje, w tym infekcje rakotwórczym wirusem, jest więc uwarunkowana odpowiednim odżywianiem.

Selen w codziennej diecie

Selen możemy znaleźć w żywności nieoczyszczonej, nierafinowanej i niesłodzonej, bo należy pamiętać, że cukier niszczy ten pierwiastek. Unikajmy więc słodkich ciast i różnego rodzaju wypieków, bo w połączeniu z węglowodanami selen jest już nieprzyswajalny w naszych posiłkach. Bogatym źródłem selenu są owoce morza – kraby, homary, langusty, krewetki, kalmary oraz ryby, szczególnie śledzie. Selen znajduję się również w podrobach, głównie wołowych i cielęcych i w jajach kurzych. W produktach pochodzenia roślinnego najwięcej selenu znajdziemy w otrębach pszennych, kiełkach pszenicy, ziarnach kukurydzy, (ale nie w przetworzonych słodkich! płatkach kukurydzianych), pomidorach, czosnku, grzybach. Bogatym źródłem selenu będzie również pieczywo razowe i inne produkty z pełnego przemiału.

Warto też czasami sięgnąć po drożdże. Zawarty w nich selen jest bardzo dobrze przyswajalny. Proponuje się pić 2-3 razy w tygodniu napój drożdżowy, przygotowany z 2 gramów drożdży zalanych szklanką gorącej wody ( powyżej 60 stopni C) lub mleka, bez cukru! Jednak najlepiej byłoby pamiętać, aby do codziennej diety włączać wspomniany wcześniej czosnek. Ma on zbawienny wpływ na nasz organizm, nie tylko z powodu wysokiej zawartości selenu, ale również innych składników. Dzięki zawartości fitoncydów może zdziałać cuda. Niech nie zraża nas jego zapach, bo odkaża przewód pokarmowy, narządy oddechowe, leczy przewlekłe biegunki, miażdżycę, zapobiega chorobom zwyrodnieniowym, starości, arteriosklerozie i zawałom serca. Udowodniono też, że czosnek powstrzymuje rozrost komórek rakowych.

AnaBo

Czytaj również

  1. Pierwiastki życia - Krzem - Wpływ krzemu na organizm człowieka
  2. Pierwiastki życia - Cynk - Znaczenie cynku w organizmie człowieka
  3. Pierwiastki życia - Magnez- Znaczenie magnezu dla organizmu człowieka
  4. Pierwiastki życia - Wapń - Znaczenie wapnia w organizmie człowieka
  5. Pierwiastki życia - Żelazo - Znaczenie żelaza dla organizmu człowieka
KCP.PL
zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza