Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Zachowaj mobilność

Kategoria | Fitness i sport
Zachowaj mobilność

Jak ćwiczyć, by nie utracić mobilności?

Celem ćwiczeń fizycznych powinna być nie tylko estetyczna sylwetka. Sport to także sposób na zachowanie zdrowia i sprawności. Jednak nieumiejętnie prowadzony, długoletni trening może skutecznie ograniczyć ten ostatni element.

Zewnętrzne ciężary szkodzą

Utratę mobilności wraz z postępem w treningu najłatwiej zaobserwować u mężczyzn od wielu lat uprawiających trening siłowy z obciążeniem zewnętrznym. Zarówno z wolnymi ciężarami, jak i wykonujących ćwiczenia na maszynach. Mogą oni dysponować fenomenalnie rozbudowaną, naturalną muskulaturą, jednak w wielu przypadkach ich ruchy są sztywne, a oni sami, wykonując na treningach ćwiczenia siłowe z bardzo dużym obciążeniem, dostają zadyszki przy wchodzeniu po schodach czy nie potrafią poruszać się dynamicznie.

Dlaczego tak się dzieje? Zewnętrzne ciężary, a zwłaszcza maszyny, zazwyczaj mają bardzo niekorzystny wpływ na ścięgna i stawy. Z czasem w tych tkankach rozwija się stan zapalny i powstaje mało elastyczna tkanka bliznowata, co powoduje sztywność ruchów. Ale jest również kwestia adaptacji ogólnej organizmu – ćwiczenia z zewnętrznym obciążeniem uczą wyłącznie tego, jak poruszać zewnętrznym obciążeniem. Nie wyrabiają natomiast umiejętności poruszania samym ciałem, w związku z czym po pewnym czasie mobilność zaczyna się zmniejszać.

Rozwiązaniem kalistenika

Rozwiązaniem jest włączenie do programu treningowego kalisteniki – ćwiczeń z masą własnego ciała. Złożone ćwiczenia kalisteniczne, jak np. pompki, wykorzystują naturalne ruchy, a więc są bezpieczniejsze dla stawów, do tego pozwalają wyrobić dużą siłę, z uwagi na fakt, że w zaawansowanych formach konieczne jest utrzymywanie napięcia całego ciała. I przede wszystkim ich wykonanie polega na poruszaniu ciała wbrew sile grawitacji, a więc pomagają one utrzymać i stopniowo zwiększać mobilność.

Najważniejszy wszechstronny rozwój

Należy pamiętać, że podstawowymi celami treningu powinny być zdrowie oraz ogólne wysportowanie. Estetyczna sylwetka to jedynie dodatek – efekt uboczny. Dlatego też warto uprawiać najrozmaitsze dyscypliny sportu, zwłaszcza te, w których poruszane jest całe ciało swoją własną siłą – od biegu, przez pływanie, do treningu siłowego czy wreszcie gimnastyki. Wtedy potencjał fizyczny zostanie rozwinięty najpełniej, a organizm będzie się znacznie szybciej regenerować po wysiłku. Regularnie uprawiane różnorakie sporty pozwolą również zachować pełnię sił, zdrowie i sprawność do późnej starości.

KCP.PL
zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza