Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Wzmocnij odporność na jesień i zimę!

Kategoria | Zdrowie
Wzmocnij odporność na jesień i zimę!

Co robić, aby nie chorować?

W dzień jest wystarczająco ciepło, aby nosić koszulki z krótkim rękawem, za to wieczorami i o poranku temperatura jest niebezpiecznie bliska zera. Jednym słowem: jesień. Okres, w którym nasza odporność spada, a co za tym idzie – wzrasta ryzyko zachorowania. Co robić, aby wzmocnić organizm i uniknąć przeziębienia?

Ubiór

Często jesienią trudno jest trafić z odpowiednim ubiorem. Dlatego warto nakładać na siebie kilka warstw ciuchów, aby łatwo móc się dostosować do panujących aktualnie warunków. Robi się ciepło? Wystarczy zdjąć kurtkę, a może nawet i bluzę czy sweter. Temperatura spada? Zawsze można założyć te ubrania z powrotem. Ważne jest, aby zarówno nie dopuścić do wychłodzenia organizmu, jak i jego przegrzania. Oba te stany są bowiem niebezpieczne i sprzyjają zachorowaniu.

Zdrowa dieta

Kolejna kwestia to odpowiednia dieta. Należy oczywiście spożywać dużo witamin – te bowiem między innymi wspomagają działanie układu odpornościowego. Poza tym, dieta powinna być stosunkowo lekka, aby nie obciążać organizmu, a także zawierać sporo potraw rozgrzewających, jak lekkostrawne zupy. Warto postawić raczej na warzywa, owoce, chude mięso i ryby, niż na zawiesiste sosy i inne tłuste potrawy.

Sport to zdrowie

Choć ćwiczenie na dworze przy niższych temperaturach może nie wydawać się aż tak przyjemne, jak w ciepły wiosenny czy letni dzień, to jednak warto zadbać o to, aby regularnie aktywnie odpoczywać na powietrzu. Nie musi być to długi, wyczerpujący bieg czy jazda na rowerze w górskim terenie – wystarczy godzina spaceru codziennie (a przynajmniej trzy razy w tygodniu). Pomoże to przyzwyczaić organizm do niższych temperatur i niesprzyjających warunków, dzięki czemu układ odpornościowy znacznie się wzmocni, a to w bardzo dużym stopniu zmniejszy ryzyko złapania grypy czy przeziębienia. Należy jednak przy tym pamiętać, aby się nie przegrzewać ani nie wychładzać. Tu również najlepiej ubrać kilka warstw ciuchów, a w momencie, gdy poczujemy, że jest nam już zbyt ciepło – np. zdjąć kurtkę. I założyć ją ponownie, gdy już będziemy odczuwać nieco za dużo chłodu.

Nie obawiaj się zmian pogody!

To prawda, że sezon jesienno-zimowy sprzyja chorobom. Jednak wiele osób dodatkowo obniża nieświadomie swoją odporność, jedząc tłusto i niezdrowo czy bojąc się wychodzić z domu. Warto więc stosować zasady hartowania organizmu – zwiększy to znacznie szanse na doczekanie wiosny bez żadnych dolegliwości zdrowotnych.

zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza