Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Trening w upale

Kategoria | Fitness i sport
Trening w upale

O tym warto pamiętać w upalne dni

Wysokie temperatury powodują, że intensywny trening wiąże się ze zwiększonym ryzykiem przegrzania organizmu. Jednak wystarczy pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam czerpać radość z ćwiczeń. przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa.

Jedzenie i picie

Oczywiste jest, że w upalne dni musimy przyjmować większe ilości płynów, szczególnie jeśli ćwiczymy. Jednak wiele osób robi to nieprawidłowo. Najlepszym sposobem na odpowiednie nawodnienie jest przyjmowanie umiarkowanej ilości płynów w ciągu kilku godzin przed ćwiczeniami (mniej niż pół litra na godzinę). Dzięki temu dostarczymy organizmowi wody, a przy tym nie wypłuczemy z niego minerałów. Do tego, jeżeli nasz trening trwa dłużej niż 20 minut, zabierzmy ze sobą wodę bądź napój izotoniczny.

Warto również pamiętać o temperaturze płynu. Wbrew pozorom, lepszym rozwiązaniem jest spożycie przed treningiem napoju ciepłego, a nie zimnego. Ciepły płyn będzie bowiem stanowić dla naszego organizmu bodziec, dzięki któremu ciało zacznie się schładzać. Natomiast po wypiciu napoju o niskiej temperaturze odczujemy co prawda chwilową ulgę, jednak organizm uruchomi procesy grzewcze, co będzie niekorzystne na dłużą metę.

Kolejną ważną kwestią są posiłki. Powinny być lekkie oraz zawierać potas. Ten jest bowiem odpowiedzialny za regulację gospodarki wodnej naszego ciała.

Czas i miejsce

Najlepszymi porami na trening są wieczór i poranek. Panują wtedy niższe temperatury, przez co spada ryzyko przegrzania organizmu. Natomiast nie należy ćwiczyć w godzinach między 11:00 a 15:00, gdy upał jest największy.

Pamiętajmy o wybieraniu zacienionych miejsc do treningu. Dobrym rozwiązaniem będzie ćwiczenie w lasach czy parkach, gdzie drzewa oferują nam schronienie przed promieniami. Z kolei konieczne jest unikanie otwartych, silnie nasłonecznionych terenów.

Warto rozważyć sporty wodne, które oferują nam dodatkowe schładzanie. A nawet w przypadku zwykłego biegania w mieście świetnym pomysłem będzie wyznaczenie trasy w pobliżu stawu czy fontanny. Dzięki temu będziemy w stanie w razie potrzeby obniżyć temperaturę ciała, skrapiając wodą kark i głowę.

Zobacz, co zrobić w przypadku przegrzania organizmu

zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza