Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Szkodliwy niedobór snu

Kategoria | Zdrowie
Szkodliwy niedobór snu

Jak wpływa na nas zbyt mała ilość snu?

Codziennie możemy znaleźć powody, by nie spać wystarczająco długo: stres, praca, życie towarzyskie, nocne seanse filmowe. Znajdą się również tacy, którzy będą utrzymywać, że nie potrzebują więcej niż 5-6 godzin snu. Jednak czy rzeczywiście warto spać krócej?

Co się dzieje z organizmem?

W wyniku niedoboru snu stajemy się rozchwiani emocjonalnie, obniża się poziom naszej koncentracji i efektywności pracy, spada refleks. Niewystarczająca ilość snu odbija się również na naszym wyglądzie: cera staje się ziemista, a pod oczami pojawiają się sińce. To jednak każdy mógł u siebie zaobserwować. A co dzieje się wewnątrz organizmu?

Oprócz regeneracji umysłu, sen zapewnia również odnowę ciała. Skrócenie jego długości powoduje wydzielanie mniejszej ilości hormonu wzrostu, w wyniku czego organizm nie może się w pełni zregenerować. Ponadto, chroniczny niedobór snu zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca, nadciśnienia, a nawet zachorowania na raka.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że jeżeli nie śpimy wystarczająco długo, może nam być trudniej utrzymać prawidłową wagę - regularne nie wysypianie się może bowiem powodować problemy z zachowaniem stałego poziomu cukru we krwi, co prowadzi do otyłości.

Jak przeciwdziałać?

Zasadniczą kwestią jest trzymanie się stałych pór snu – nasz organizm lubi regularność, a więc najlepiej kłaść się spać codziennie o tej samej porze. Warto zapewnić sobie odpowiednie środowisko – zaciągnąć żaluzje, usunąć wszystkie źródła światła. Wystrzegajmy się również kawy, mocnej herbaty, papierosów czy intensywnego wysiłku fizycznego na 2-3 godziny przed snem – utrudniają one bowiem zasypianie. Późne oglądanie telewizji czy praca na komputerze również wpłyną niekorzystnie na nasz organizm.

Ile snu?

Lekarze rekomendują ok. 8 godzin snu na dobę, jednak czas ten jest uzależniony od naszego organizmu. Warto zaobserwować, ile śpimy podczas dłuższego urlopu, gdy nie musimy nastawiać budzika (lecz dopiero po kilku pierwszych dniach wolnego, czyli po odespaniu zaległości).

Polecamy również kłaść się spać pół godziny lub godzinę wcześniej. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli chcemy spać 8 godzin, a wstajemy o godzinie 6:00, warto położyć się o 21:00-21:30. Pozwoli nam to wyciszyć się i odprężyć, a organizmowi wyprodukować odpowiednie hormony, dzięki czemu jest dużo większa szansa, że prześpimy cały zakładany czas.

KCP.PL
zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza