Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Siedzący tryb życia kontra zdrowie

Kategoria | Zdrowie
Siedzący tryb życia kontra zdrowie

Co może być konsekwencją siedzącego trybu życia?

Ok. 70% osób pracuje w pozycji siedzącej. Wydawać by się mogło, że organizm ludzki nie powinien ulegać uszkodzeniom w wyniku takiej pracy - o ile bardziej niebezpieczne wydaje się bowiem dźwiganie, którego wymagają niektóre zawody. Jednak siedzący tryb życia nie pozostaje bez wpływu na organizm, i to poważnego. Jak przeciwdziałać negatywnym skutkom nieustannego siedzenia?

Kręgosłup

Do biura dojeżdżasz samochodem, następnie przez 8 godzin siedzisz przed biurkiem, a po powrocie do domu jesteś zmęczony, więc siadasz przed telewizorem lub komputerem. Znakomitą część swojego dnia spędzasz w pozycji siedzącej, która jest niebywale niekorzystna dla kręgosłupa – właśnie wtedy jest on obciążony dwa razy bardziej niż w pozycji stojącej. Dodatkowo osłabiane są mięśnie i więzadła, które odpowiadają za utrzymanie kręgosłupa w prawidłowej pozycji. Połączenie tych dwóch elementów prowadzi do deformacji kręgosłupa, problemów ze stawami i osteoporozy.

Żylaki

Siedzący tryb życia sprzyja rozwijaniu się żylaków nóg, gdyż z uwagi na brak ruchu krew może nie być prawidłowo odprowadzana w górę organizmu. A w wyniku nadmiernego ucisku w jamie brzusznej naczynia krwionośne ulegają deformacjom i z czasem mogą rozwinąć się hemoroidy.

Układ trawienny

Siedzący tryb życia prowadzi do osłabienia mięśni całego organizmu, w tym także tych w obrębie jamy brzusznej. W wyniku tego spowolniona może zostać praca jelit, a to z kolei prowadzi do pojawienia się zaparć. Zaparcia sprzyjają rozwojowi hemoroidów i niekorzystnie wpływają na resztę ciała – toksyny nie są bowiem usuwane z organizmu w prawidłowym tempie.

Nadwaga, cukrzyca

Siedzący tryb życia sprzyja powstawaniu nadwagi. Brak ruchu, nieprawidłowe odżywianie, nadmiar kalorii, wszystko to prowadzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Jeżeli już nadwaga się pojawi, stanowi dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa, przyspieszając jego deformację. Poza tym sprzyja występowaniu nadciśnienia, którem może prowadzić do rozwoju groźnych dla organizmu chorób. Siedzący tryb życia i nadwaga są również jednymi z głównych przyczyn rozwoju cukrzycy typu 2.

Jak uniknąć?

Niwelowanie skutków siedzącego trybu życia należy rozpocząć jak najszybciej. Przede wszystkim konieczne jest wprowadzenie do codziennego rozkładu dnia aktywności fizycznej. Nie musi ona być na początku bardzo intensywna – wystarczy codzienny szybki spacer bądź jazda rowerem czy pływanie. Warto również pomyśleć o treningu siłowym. Przyczyni się on do wzrostu siły mięśni, co pomoże utrzymać prawidłową postawę, a ćwiczenia takie jak mostki czy przysiady wzmocnią dodatkowo dolne mięśnie pleców, dzięki czemu kręgosłup będzie lepiej ustabilizowany.

Istotna jest także dieta. Składająca się przede wszystkim z warzyw i owoców, uboga w przetworzone produkty, pomoże zachować w dobrej kondycji układ trawienny oraz zmniejszy ryzyko wzrostu poziomu cholesterolu i cukrzycy.

Choć spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej jest niemal nieuniknione, warto pamiętać o przeciwdziałaniu jego skutkom. Wprowadzone na stałe dieta i aktywność fizyczna pomogą zachować organizm w zdrowiu, a także zmniejszą ryzyko wystąpienia wielu chorób.

zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza