Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Ścięgno Achillesa – kiedy wzrasta ryzyko kontuzji?

Kategoria | Fitness i sport
Ścięgno Achillesa – kiedy wzrasta ryzyko kontuzji?

Co należy wiedzieć o ścięgnie Achillesa?

Ścięgno Achillesa potrafi wytrzymać bardzo duże obciążenia. Nie oznacza to jednak, że nie może ono ulec uszkodzeniu. Kiedy wzrasta ryzyko urazu i jak uniknąć takiej sytuacji?

Obciążenia

Do uszkodzenia ścięgna Achillesa dochodzi wtedy, gdy zostaje ono nadmiernie przeciążone. Sytuacja taka może zaistnieć, jeżeli przed treningiem nie zostanie przeprowadzona odpowiednia rozgrzewka, ale również przy uderzeniu, np. kopnięciu. Ponadto, uszkodzenie ścięgna Achillesa może nastąpić jako następstwo kumulowania się mikrourazów – gdy nie zachowany zostanie odpowiedni czas na regenerację organizmu lub gdy pewne ruchy obciążające tkankę łączną są stale powtarzane.

Co ciekawe, uszkodzenie ścięgna Achillesa nie występuje najczęściej u sportowców czy biegaczy – dotyka zwykle mężczyzn ok. 40. roku życia. Mężczyźni w tym wieku często chcą poprawić swoją kondycję i zgubić nadprogramowe kilogramy, nagromadzone jako konsekwencja m.in. spowalniającego metabolizmu, w związku z czym rozpoczynają intensywne ćwiczenia fizyczne. Ścięgno jest wtedy bardzo przeciążone, a dodatkowo ma mniejszą zdolność do regeneracji, z uwagi na pogarszające się wraz z wiekiem ukrwienie struktury mięśniowo-ścięgnistej.

Ból i obrzęk

Niezależnie od stopnia uszkodzenia ścięgna Achillesa, urazowi zawsze towarzyszy ból. Na początku pojawia się przy niektórych ruchach, jednak potem skutecznie uniemożliwia wykonywanie kolejnych kroków lub stawanie na palcach. Ponadto, oprócz bólu pojawia się opuchlizna, zaczerwienienie, a także trzeszczenie przy każdym ruchu nogą.

Samodzielne leczenie

Jeżeli ścięgno Achillesa jest uszkodzone w stopniu lekkim, można je wyleczyć we własnym zakresie. W tym celu należy oczywiście odciążyć i przestać eksploatować daną nogę, a następnie zastosować zimne okłady z preparatów takich jak altacet lub smarować łydkę i piętę specjalną maścią, działającą przeciwbólowo i przeciwzapalnie (maść jest dostępna w aptece bez recepty).

Rehabilitacja, operacja

Poważniejsze uszkodzenia ścięgna Achillesa wymagają usztywnienia nogi za pomocą gipsu (ew. ortez). Gips należy nosić przez trzy-cztery tygodnie, po czym przez kolejne kilka tygodni konieczne jest skorzystanie z fizjoterapii. Natomiast jeżeli doszło do całkowitego zerwania ścięgna Achillesa, jedynym wyjściem jest metoda operacyjna.

Powoli

Aby uniknąć uszkodzenia ścięgna Achillesa, należy pamiętać o przeprowadzaniu przed treningiem odpowiedniej rozgrzewki. Należy również stopniowo, powoli zwiększać obciążenie treningowe – tkanka łączna adaptuje się bowiem dużo wolniej niż mięśnie. Warto także pamiętać o tym, aby nosić zawsze wygodne, nieuciskające buty, najlepiej takie, które nie mają całkowicie płaskiej podeszwy – wtedy ścięgno nie będzie stale pozostawać zbytnio rozciągnięte.

zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza