Wyszukaj lekarza

z bazy ponad 100 tys. specjalistów

Alkohol na diecie

Kategoria | Dieta
Alkohol na diecie

Jak alkohol wpływa na odchudzanie?

Alkohol jest często spożywany podczas spotkań towarzyskich, niekiedy wręcz nieodłącznie z nimi związany. Jednak dla osób na diecie stanowi zagrożenie – zdecydowanie utrudnia zrzucenie niechcianych kilogramów. Dlaczego tak się dzieje? Czy można pić alkohol i jednocześnie chudnąć?

Metabolizm

Alkohol sprzyja tyciu. Dlaczego tak się dzieje? Otóż alkohol jest dla ludzi po prostu trucizną i jako taki nie jest magazynowany w żaden sposób przez ciało. To powoduje, że jest on usuwany przez organizm w pierwszej kolejności, a co za tym idzie – reszta kalorii spożywanych w międzyczasie zostaje zamieniona w tłuszcz i w taki sposób zmagazynowana, do czasu zużycia energii dostarczonej z alkoholu.

Kolejna kwestia – alkohol ma bardzo wysoki indeks glikemiczny. Co się z tym wiąże? Nagły skok glukozy we krwi, spowodowany dostarczeniem organizmowi etanolu, powoduje wzrost poziomu insuliny. Hormon ten jest niezwykle ważny dla organizmu, jednak ma również negatywne działanie – wspomaga odkładanie spożytych kalorii w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego właśnie podczas odchudzania ważne jest jedzenie i picie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Powoduje to mniejsze wydzielanie insuliny, czyli mniej energii zostaje zamienionej w tłuszcz.

Jednak to nie wszystko. Alkohol, zwłaszcza piwo, spowalnia metabolizm. Oznacza to w praktyce zmniejszenie zapotrzebowania kalorycznego organizmu. A przy spowolnionym metabolizmie dotychczasowa dieta, pozwalająca na utrzymanie wagi, będzie owocować wzrostem tkanki tłuszczowej.

Dodatki

Oprócz samego alkoholu zagrożenie dla wagi stanowią także produkty spożywane niejako przy okazji. Cola dodana do whisky czy służąca do zapijania wódki stanowi dodatkowe puste kalorie. A najbardziej kaloryczne są kolorowe drinki, stanowiące mieszankę np. wódki, ginu, słodkich likierów, a nierzadko zawierające również takie dodatki jak starta czekolada.

Kolejny element zwiększający ryzyko przytycia to przekąski. Alkohol zwiększa apetyt, zwłaszcza na produkty takie jak chipsy, solone orzeszki czy inne kaloryczne produkty. Dlatego też przed spożywaniem etanolu warto zjeść zdrowy posiłek – ograniczy to łaknienie w trakcie spotkania przy piwie.

Niewielkie ilości

Czy w trakcie próby zrzucenia zbędnych kilogramów należy więc całkowicie zrezygnować z alkoholu? Jest to wysoce wskazane, ale nie jest konieczne. Wystarczy pamiętać o unikaniu przekąsek i wysokokalorycznych drinków, a także o zachowaniu umiaru – nie piciu zbyt często i zbyt dużych ilości. A wtedy jedno-dwa piwa raz na dwa tygodnie na pewno nie utrudnią znacznie odchudzania.

zobacz inne artykuły

Na naszym forum

Podyskutuj na forum o tym artykule

Komentarze

Wyszukaj swojego lekarza